کد مطلب:31845 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:590

یاور فرزندان پیامبر باشید











الله الله فی ذریه نبیكم!

فلایظلمن بحضرتكم و بین ظهرانیم و انتم تقدرون علی الدفع عنهم.

درباره ی فرزندان پیامبرتان خدا را درنظر آرید.

مبادا در حضور یا در غیاب شما به آنان ظلم شود در حالی كه شما می توانید شما را از آنان دور سازید.

پیامبر در برابر رنج فراوان و آزار زیادی كه در هدایت مردم متحمل شد، پاداشی طلب نكرد و به دستور خداوند چنین ابلاغ فرمود:

قل ما اسئلكم علیه اجرا الا الموده فی القربی[1].

ای پیامبر به مردم بگو من از شما برای رسالت مزدی نمی خواهم، جز آنكه با خاندان من دوستی و مهربانی كنید.

البته در جای دیگری هم فرموده است:

[صفحه 133]

قل ما سئلتكم من اجر فهو لكم[2].

پاداشی كه از شما می خواهم به سود خود شماست

یعنی دوستی با خاندان پیامبر كه اجر رسالت است باز به سود خود مسلمانان است. علت آن هم روشن است، زیرا اگر كسی با اهل بیت دوستی كند نجات می یابد و رستگار می شود[3].

در همین راستای دوستی با عترت رسول الله است كه آن حضرت فرمود:

كسی كه مرا بیشتر از خودش، و خانواده مرا بیش از خانواده خودش، و خاندان مرا بیشتر از خاندان خودش وهر چه را كه به من منسوب است بیش از آنچه كه به خودش منسوب است، دوست بدارد مومن حقیقی هموست[4].

جالب است بدانید این روایت را سنیان نقل كرده اند اما فقط قسمت اول آن را آورده اند و جالب تر آنكه بخش اول روایت آنان در این نقل كه از مدارك شیعه آورده ایم نیامده است. روایت چنین است كه عبدالله بن هشام كه از اصحاب پیامبر است نقل می كند: «در حضور پیامبر بودیم آن حضرت دست عمر را گرفته بود عمر گفت یا رسول الله به خدا سوگند شما از هر چیزی البته جز خودم نزد من محبوب تر هستید. آن حضرت در پاسخ عمر فرمود: لایومن احدكم حتی اكون احب الیه من نفسه. این روایت را دانشمند معروف اهل سنت عبدالرحمن سیوطی در كتاب تفسیر الدر المنثور ذیل آیه 24 سوره توبه آورده است. در ضمن ترجمه آیه 24 سوره ی توبه این است: اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و خویشاوندان شما، و نیز ثروتی كه اندوخته اید و تجارتی كه از كساد آن می ترسید و خانه هایی كه به آنها دل بسته اید، نزد شما از خدا و رسول خدا و جهاد در راه خدا محبوب تر است پس منتظر باشید تا خداوند عذابش را بر شما فرود آورد و این چنین است كه خداوند فاسقان را هدایت نمی كند.

این دوستی شامل همه فرزندان پیامبر می شود، چنانچه در روایتی از امام رضا آمده است:

نگاه كردن به ذریه فرزندان ما اهل بیت پیامبر عبادت است.

كسی از آن جناب پرسید: ای پسر پیامبر خدا آیا نگاه كردن به امامان از شما خاندان، عبادت است یا نگاه كردن به تمامی فرزندان پیامبر؟ آن حضرت پاسخ داد: نگاه كردن به تمامی فرزندان پیامبر عبادت است، البته به شرط آن كه آنان از راه روشن پیامبر منحرف و به گناهان آلوده نشده باشند.[5].

هر چند در بخش پایانی روایت فوق شرط این گرامی داشت فرزندان پیامبر ذكر شده است اما برای روشن تر شدن مطلب روایت دیگری را از امام رضا علیه السلام می آوریم:

[صفحه 134]

حسن بن موسی می گوید: من در سفر خراسان همراه حضرت رضا بودم. یك بار در مجلسی كه آن جناب حضور داشت، برادر امام رضا یعنی زید بن موسی- كه متاسفانه فرد صالحی نبود- به گروهی از حاضران فخر می فروخت و اصل و نسب خویش را به رخ آنان می كشید. امام رضا سرگرم گفتگو با گروه دیگری از حضار مجلس بود. وقتی سخنان برادرش را شنید رو به او كرد و فرمود: ای زید! آیا سخنان نابخردان بازار كوفه تو را فریفته است كه می گویند چون حضرت فاطمه زهرا پاكدامن بود خداوند فرزندان او را به آتش دوزخ حرام كرده است؟ تو پنداشته ای كه چون از فرزندان فاطمه هستی به هر روی دوزخی نیستی؟ به خدا سوگند این سخن درست است اما فقط درباره ان چهار بزرگواری است كه از فاطمه به دنیا آمده اند- یعنی حضرات حسن و حسین و زینب و ام كلثوم- تو می پنداری كه موسی بن جعفر كه خداوند را اطاعت می كرد و روزها روزه می داشت و شبها به نماز برمی خاست، و تو كه اهل گناه و معصیت هستی روز قیامت با هم در پیشگاه خداوند حاضر می شوید و تو نزد خدا از او گرامی تر خواهی بود؟ هرگز چنین نیست جد بزرگوارم حضرت علی بن الحسین می فرمود: نیكوكار از ما- خاندان- دو برابر پاداش می برد و بدكار از ما چند برابر عذاب می گردد.

حسن بن موسی ادامه می دهد كه: سپس امام رضا به من رو كرد و فرمود: شما این آیه را چگونه می خوانید!

«قال یا نوح انه لیس من اهلك انه عمل غیر صالح»[6].

وقتی نوح از خداوند نجات پسرش را درخواست كرد و عرض نمود كه پروردگارا به من وعده داده بودی اهل و خانواده مرا نجات

[صفحه 135]

می دهی، خداوند در پاسخ به نوح فرمود: او از اهل تو نیست. او فرزند ناشایستی است.

من به امام عرض كردم: برخی می پندارند او فرزند نوح نبوده است. امام فرمود: هرگز چنین نیست. او به راستی پسر نوح بود، اما چون از فرمان خدا سرپیچی كرد و عصیان نمود خداوند نسبت فرزندی او را با پدری حضرت نوح منتفی شمرد. درباره ما خاندان پیامبر هم، چنین است. اگر كسی به ظاهر از ما خاندان باشد اما خدا را اطاعت نكند از ما نیست اما اگر تو اطاعت خدا را كنی از ما اهل بیت محسوب می شوی.[7].

[صفحه 138]


صفحه 133، 134، 135، 138.








    1. سوره ی شوری، آیه ی 23.
    2. سوره ی سبا، آیه ی 47.
    3. حدیث سفینه بسیار معروف است كه پیامبر فرمود: مثل اهل بیتی كسفینه نوح من ركبها نجا و من تخلف عنها هلك.
    4. قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: لایومن عبد حتی اكون احب الیه من نفسه، و اهلی احب الیه من اهله و عترتی احب الیه من عترته، و ذاتی احب الیه من ذاته. بحارالانوار ج 27/ ص 76 (و ذاتی: ای كل ما ینسب الی سوی ما ذكر).
    5. بحارالانوار، ج 93، ص 218.
    6. سوره ی هود، آیه ی 46.
    7. بحارالانوار، ج 93، ص 221، باب مدح الذریه الطیبه و ثواب صلتهم.